Lastige gesprekken bij triage (middag)
Voor wie is de bijeenkomst bestemd?
Doktersassistentes die minimaal de triagetraining 2: Veilige triage in de dagpraktijk hebben gevolgd (of vergelijkbaar) en ervaren zijn in triage en werken met triagewijzer.
In deze training krijg je handvatten om communicatietechnieken in te zetten om ook bij lastige gesprekken de patiëntveiligheid en je eigen werkplezier in stand te houden. Het kan lastig zijn om veilige triage te blijven doen en helder te blijven communiceren.
Bij lastige gesprekken kun je denken aan:
- beller die informatie geeft die niet spoort met het werkelijke toestandsbeeld en daarmee een “onterecht” consult probeert te versieren;
- breedsprakige beller die niet tot de kern kan komen;
- beller die juist geen informatie wil geven;
- eisende beller;
- verwarde oudere;
- ongeruste ouder.
Leerdoelen
- Je kunt veilige triage toepassen ook in moeilijkere situaties en past de triagewijzer en de communicatie regels van de NHG kernfeedback lijst toe
- Je hebt inzicht in je eigen kracht en herkent je allergie en je valkuilen (kernkwadranten van Ofman)
- Je kent de Roos van Leary en kunt deze theorie in de praktijk toepassen
- Je leert technieken als: samenvatten, inbreken, regie nemen in gesprek, grenzen stellen, uitnodigen, samen beslissen, persoonsgericht communiceren
- Je kunt positief feedback geven volgens de 4G methode
- Casus inbrengen met daarbij een vraag aan de groep/trainer. De casus mag een opname zijn van het gesprek, of het gesprek uitgeschreven.
- Bestudeer de tekst en de afbeelding van Roos van Leary. Probeer in jouw casus te markeren waar de patiënt en jij in het gesprek binnen deze roos bewegen.
- Bekijk de kernfeedback lijst met de vraag: welke vaardigheden kunnen jou helpen bij een lastig gesprek? Noteer de nummers en waarom je deze kiest.
Datum: donderdag 7 november van 14.00 uur - 19.00 uur
Docent: Mieke Miltenburg
Kosten: € 89,- excl. BTW
Aanmelden via deze link.
Locatie: Syntein